piątek, 22 marca 2013

Moc Banana

Banan to owoc numer jeden wszystkich sportowców. Na wszystkich zawodach biegowych, w strefie bufetu wolontariusze ratują nas podając banany. Małysz latał, bo żywił się bananami. 

Banany czekające na biegaczy podczas 20km de Brussels

Wszyscy wiemy, że dobrze zjeść banana, ale pewnie niewiele osób wie, jak wiele dobrego niesie ze sobą ten żółty przyjaciel biegacza.


Jeżeli zastanowimy się nad najpopularniejszym owocem, co Wam przyjdzie do głowy? Dla mnie będzie to jabłko. Jak wypada nasza poczciwa antonówka w porównaniu z bananem? Banan ma cztery razy więcej białka, dwa razy węglowodanów, trzy razy fosforu, pięć razy witaminy A i żelaza oraz dwa razy więcej innych witamin i minerałów. Jest też bogaty w potas. Jak widzicie jabłko zostało zdeklasowane na każdym froncie.



Banan to świetne źródło energii. Zawiera trzy naturalne cukry - sacharozę, fruktozę oraz glukozę - wzbogacone jeszcze błonnikiem. Taka kombinacja daje natychmiastowy i trwały zastrzyk energii. Zgodnie z badaniami zaledwie 2 banany dostarczają energii na 90 minutowy trening !

Banan wpływa kojąco na nerwy dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B. Koniec z PMS - zamiast tabletek, banan;) Witamina B6 reguluje poziom glukozy we krwi, co wpływa na nastrój. Dodatkowo dzięki wysokiej zawartości żelaza banany stymulują produkcje hemoglobiny co pozwala skutecznie walczyć z anemią.

Jesienna depresja? Przerasta Was 5-miesięczna zima? Banany pomogą poradzić sobie z tym stanem. Zawiera tryptofan, w trakcie którego przemiany tworzy się serotonina. Serotonina jest niezbędna do spokojnego snu. Leki zawierające ten związek mają działanie antydepresyjne. 

Problemy z ciśnieniem? Wysoka zawartość potasu, przy jednoczesnym niskim soli czyni banany idealnymi przy walce z ciśnieniem. Co więcej, działanie jest to na tyle potwierdzone, że przemysł bananowy może "reklamować" banany jako owoce posiadające zdolność zmniejszającą ryzyko udaru mózgu. Potas wpływa też dobrze na nasz mózg, pracujemy wtedy efektywniej i jesteśmy bardziej czujni.


Kac? Jednym z najszybszych sposobów na pozbycie się skutków wieczornej imprezy jest przygotowanie shake'a bananowego z dodatkiem miodu. Banan uspokoi żołądek, a z pomocą miodu pozwoli odbudować obniżony poziom cukru we krwi, podczas gdy mleko ukoi i pozwoli ponownie nawodnić organizm.

Jedzenie bananów pomiędzy posiłkami pomaga utrzymać stały poziom cukru i uniknąć porannych mdłości.

Na kłopoty z jelitami przychodzi Banan! Dzięki zawartości błonnika pomoże przywrócić normalna pracę jelit i tym samym przezwyciężyć problem bez potrzeby uciekania się do środków przeczyszczających. Banan neutralizuje nadmierną kwasowość, a także podrażnienia błony śluzowej żołądka. Osoby, które mają problemy ze zgagą, powinny szczególnie docenić tą cechę bananów.

Chcesz rzucić palenie? Witaminy B6 oraz B12 w połączeniu z potasem i magnezem są bardzo pomocne gdy organizm odzwyczaja się od nikotyny.


To co, po bananie?

Wykorzystane informacje zaczerpnięte z www.thethinkingblog.com


9 komentarzy:

  1. Pliz, popraw błędy w tekście, bo choć ciekawy, to nie da się go czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, że nie możesz przeczytać go przez literówki. Błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Jeżeli coś Ci się tak bardzo rzuca w oczy to napisz konkretnie, przeleciałem pobieżnie tekst i nic nie uderza mnie po oczach.

      Usuń
    2. bo błędów po prostu nie ma :) przeczytałem, i nic się nie rzuca w oczy :)

      Usuń
  2. bardzo fajny tekst. na literówki, panie miodku, mozna przymknac oko :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To działa ;-) a ja lubię literówki ;-) S.K

    OdpowiedzUsuń
  4. "Zgodnie z badaniami zaledwie 2 banany dostarczają energii na 90 minutowy trening". Trening czego? Leżenia? 2 banany to ok 200 kcal

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobre, ale czy w sklepach nie mamy bananów klonów?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniam banany mniam szejki bananowe ;)

    OdpowiedzUsuń