czwartek, 23 stycznia 2014

Cierpienia młodego biegacza - Fizjoterapia w bieganiu


Uprawiasz sport i startujesz w zawodach? Nie zapomnij o fizjoterapii! Krótko, zwięźle i na temat – o znaczeniu fizjoterapii w sporcie.

Współczesny sport, zarówno wyczynowy jak i amatorski, rodzi ryzyko mikro i makrouszkodzeń tkanek narządu ruchu. Szacuje się, że kontuzje powstałe w wyniku przeciążeń stanowią aż 50-60% urazów sportowych.
Dla większości osób, fizjoterapeuta to po prostu masażysta, do którego sportowcy przychodzą zrelaksować się po wysiłku – duży błąd, gdyż jest to obopólny wysiłek. Wizyta u fizjoterapeuty wiąże się z szeregiem czynności wywołujących ból - ból będący wynikiem intensywnych treningów, przeciążeń i stresów.
Często nie jest Wam po drodze do fizjoterapeuty – po co mam iść skoro nic mnie nie boli? Fizjoterapia praktyczna, z którą będziesz miał styczność, to nie wiedza teoretyczna, którą możesz znaleźć w książce. Kiedy wchodzisz do gabinetu zostajesz prześwietlony i „pougniatany”. Fizjoterapeuta doskonale widzi i czuje co robisz źle, które partie mięśni masz rozciągnięte, a które skurczone i zbite tak mocno, że odczuwasz ból.
Na etapie swojej sfery komfortu fizycznego, możesz dowiedzieć się o napięciach, których jeszcze nie zacząłeś odczuwać jako uciążliwych, oraz wyeliminować ryzyko wystąpienia kontuzji, poznać swoje słabe punkty, abyś mógł je wyeliminować i dowiedzieć się fenomenalnych rzeczy o swoim ciele. Fizjoterapeuty i organizmu nie oszukasz. Teoretycznie jest to mało budujące gdyż wchodzisz do gabinetu jako wysportowany i rozciągnięty biegacz, a wychodzisz jak jakiś mały pokurcz - przykurcz tu, przykurcz tam, a tu to już w ogóle… ;) – jednak pamiętaj - to wszystko, to Twoje słabe punkty, które możesz wyeliminować!

Kiedy już pojawi się kontuzja…

Dobrze wiecie, szczególnie Ci, którzy zmagali się z urazem, że każda kontuzja to absencja w treningach czy zawodach, spadek formy - niestety także tej psychicznej. W związku z powszechnością występowania urazów sportowych, działania profilaktyczne i powrót do pełnej sprawności leży u podstaw osiągania wysokich, a co najmniej lepszych wyników sportowych. Celem postępowania leczniczego w urazowych obrażeniach narządu ruchu u osób podejmujących aktywność fizyczną, jest przywrócenie prawidłowych stosunków anatomicznych i czynnościowych w miejscach uszkodzenia, a także zapewnienie im powrotu do aktywności sportowej na poprzednim (sprzed urazu) poziomie. Postępowanie obejmuje prawidłową diagnostykę, szybkie podjęcie właściwego leczenia oraz etapowe leczenie usprawniające. Musisz uzbroić się w cierpliwość, wyprowadzenie z jednej kontuzji może potrwać kilka dni, z drugiej kilka tygodni.
Masz kontuzję? Dzięki tym artykułom dowiesz się co Ci dolega, jak to działa, i dlaczego np. czujesz ból w kolanie podczas gdy kolano jest zdrowe, jak to się dzieje, że ból barków jest wynikiem nadmiernie napiętych mięśni żwaczy. Fizjoterapia to MAGIA!
Nieocenione znaczenie ma także regeneracja – pracujesz swoim układem ruchu, to właśnie kosztem jego pracy chciałbyś osiągać coraz lepsze wyniki. Twoje ciało czeka na nagrodę za wykonaną pracę, a Ty powinieneś zapewnić mu wszystko co najlepsze. Przekonaj się jak Twój organizm podziękuje Ci za każdą godzinę snu, za każdy zdrowy posiłek, za każdą wizytę w saunie czy masaż. Czy wiesz, że dzięki masażowi, który jest metodą terapii manualnej, zniwelujesz ból, rozluźnisz napięte mięśnie, poprawisz samopoczucie i wspomożesz regenerację? Co więcej, dzięki niemu osoby uprawiające sport rzadziej zmagają się z kontuzjami, ponieważ ich mięśnie są odpowiednio przygotowane do tego aby uprawiać sport na wysokich obrotach.
Jak widzisz, fizjoterapia w sporcie ma bardzo istotne znaczenie - prewencja, leczenie, odnowa biologiczna. Pamiętaj, że to Twoje zdrowie, Twoje życie, Twoje ciało. To Ty masz wybór, świadomy wybór.


Ewelina Wnuk





2 komentarze:

  1. Bardzo, ale to bardzo dobry artykuł !!!! Szkoda tylko, że kolor czcionki jest taki sam jak tła... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super podsumowanie! "Pamiętaj, że to Twoje zdrowie, Twoje życie, Twoje ciało. To Ty masz wybór, świadomy wybór".
    Biegam regularnie od roku, trzy razy w tygodniu. Świetna sprawa i mega mnie wciągnęła. Najfajniejsze jest jak się poprawia swoje wyniki - w senie zwiększania dystansów do przebiegnięcia. Kondycja się poprawia i samopoczucie jest duuużo lepsze.W Krakowie mam już swoje trasy do biegania. Do tej pory nie odczuwam kontuzji - raz ból mięśnia w łydce. Ale zrobiłem sobie przerwę na regenerację. Miałem też serię masaży Life Energy - odpoczynek i masaże pozwoliły mi wrócić do aktywnego biegania. Pozdrawiam wszystkich biegaczy.

    OdpowiedzUsuń